Day 02 – A book that you’ve read more than 3 times

Jag är ingen omläsare! Det finns några böcker jag läst 2 gånger och troligen kommer att läsa igen: Liftarens Guide till Galaxen, Karin Fossums och John Ajvide Lindqvists böcker. Men en bok jag läst fler än TRE gånger? Först tänkte jag att den inte finns, om man inte räknar med barnböcker för då har jag läst Jack och bönstjälken för barnen 1000 gånger eller fler. :-)

Men det finns en bok som jag faktiskt läst fler än tre gånger; Glaskupan av Sylvia Plath.
Första gången jag läste Glaskupan var 1987 i den bokcirkel min gymnasielärare i svenska drog igång. Tack Kaj-Peter! Nu var det säkert 15 år sedan jag läste den men jag såg att den finns inne på biblioteket.

Det är en sorglig berättele om en ung kvinna, Esther Greenwood, i 1950-talets USA. Esther vinner nån slag skrivartävling och får spendera en tid i New York på ett förlag som ger ut en damtidning. Hon möter där en värld och livsstil hon inte är van vid. Esther tror att hon ska hon spendera sommarlovet på en skrivarkurs men när hon kommer hem till Boston får hon veta att hon inte blivit antagen. Det är väl här, om inte tidigare, som Esthers mentala ohälsa blir tydlig. Sedan följer självmordsförsök, vistelse på mentalsjukhus och kampen mot depression och schizofreni.
En kort tid efter att Glaskupan publicerades 1963 dog Sylvia Plath genom självmord.

Nu åker jag till biblioteket och lånar boken. Här ska omläsas! :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0